قلب آلمان و ماراتن اقتصادی نفس گیر
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 بحران اقتصادی اروپا که از چند سال پیش آغاز شده در سال 2013وارد مرحله دشواری خواهد شدواین درحالی است که وضعیت اقتصادی آلمان به عنوان قلب اقتصادی اروپا با ابهامات بسیاری مواجه است و معلوم نیست که این قلب بتواند تا پایان این ماراتن نفس گیرهمچنان به خوبی گذشته بتپد.

کارشناسان اقتصادی سال 2013میلادی را سال دشواری برای آلمان می دانند زیرا برلین از یک سو باید به مقابله با پیامدهای ناشی از رکود اقتصادی در این کشور بپردازد و از سوی دیگر بار اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی را به دوش بکشد.

امواج بحران اقتصادی که از سال 2009میلادی آغاز شد، کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری درمی نوردد و اینک به دروازه های آلمان رسیده است.

سوال اساسی این است که آیا امواج بحران اقتصادی آلمان را به زانو درخواهد آورد و یا اینکه برلین می تواند در برابر این هجوم سهمگین از خود محافظت کند.

پژوهش های بعمل آمده توسط موسسه تحقیقاتی مونیخ موسوم به ˈایفوˈحاکی از ان است که شاخص های تجاری در فضای اقتصادی آلمان بشدت ضعیف است و چشم انداز مناسبی ندارد.

اینکه کارشناسان اقتصادی با توجه به نشانه ها و ابزار علمی متعددی که در اختیار دارند هنوز قادر نیستند وضعیت اقتصادی آلمان را با قطعیت پیش بینی کنند عجیب به نظر می رسد ولی این عدم قطعیت بستری کاملا منطقی دارد.

وجود متغیرهای متعدد و انبوه نقش آفرین درعرصه سیاسی و اقتصادی آلمان موجب شده است که پیش بینی وضعیت اقتصادی این کشور به سهولت امکان پذیر نباشد.

ناظران معتقدند چنانچه برلین دامنه فعالیت اقتصادی و سیاسی خود را محدود به مرزهای آلمان می دانست در آن صورت می توانست امید داشته باشد که با توجه به ظرفیت های خود می تواند بدون برخورد با دشواری جدی از بحران اقتصادی کنونی حاکم بر اروپا جان سالم به در برد ولی این کشور خود را کانون و موتور اقتصادی اروپا می داند، بنابراین مصمم است که نقشی بسیار فعالتر از یک عضو عادی در اتحادیه اروپا ایفا کند. با چنین زاویه دیدی آلمان نمی تواند به آسانی خود را از امواج سهمگین بحران های اروپا دور نگهدارد.

محورهای زیرا را می توان به عنوان عمده متغیرهای تاثیر گذار بر اقتصاد آلمان در شرایط بحرانی برشمرد.

-بحران پولی در حوزه یورو

-وضعیت اقتصادی چین و آمریکا

-میزان مصرف داخلی در آلمان

-میزان سرمایه گذاری خارجی در آلمان

-تامین مالی بعضی از کشورهای اروپایی که ناشی از سیاست پافشاری برلین بر یکپارچه نگه داشتن اتحادیه اروپا است

در حوزه یورو تا کنون حدود یکهزار و 300 میلیارد یورو به بانکهای ورشکسته اروپایی و از جمله به یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال وام داده شده است که آلمان قطعا نمی تواند خود را از پیامدهای عدم بازپرداخت این وام ها دور نگهدارد.

از سوی دیگر چنانچه وضعیت اقتصادی کشورهای جنوب اروپا بزودی بهبود نیابد، آلمان برای صدور تولیدات خود لزوما و به ناچار فقط باید چشم به بازارهای آمریکا و چین داشته باشد. این به منزله آن است که رشد اقتصادی و قدرت خرید در آمریکا و چین تاثیر مستقیم و جدی تری بر اقتصاد آلمان خواهد داشت.

از آنجایی که بعید به نظر می رسد وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه جنوب اروپا در مدت زمان اندک بهبود یابد و ازسوی دیگر شرایط اقتصادی آمریکا نیز با دشواری های عمده ای مواجه است وهمچنین رشد اقتصادی پیش بینی شده برای چین نیز قطعیت ندارد در آن صورت می توان نتیجه گرفت که افق چندان روشنی برای وضعیت اقتصادی آلمان متصور نیست.

از دیدگاه کارشناسان، شرایط اقتصادی نامساعد و غیرقابل پیش بینی آلمان تا به آنجا پیش رفته که مقامات برلین اخیرا به رغم فشار افکار عمومی داخلی این کشور و مخالفت برخی احزاب سیاسی به فروش سلاح برای دستیابی به منابع مالی جدید روی آورده اند.

احزاب مختلف سیاسی آلمان تحت تاثیر تجارب گذشته و براساس سنت دهه های پیشین عمدتا توجه آشکار و جدی بر فروش تسلیحاتی نداشتند و رویکرد جدید دولت آلمان در توسعه بازار تسلیحاتی می تواند نشان از عمق نگرانی مقامات برلین نسبت به چشم انداز اقتصادی این کشور داشته باشد.


January 12th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی